Van Negombo naar Anuradhapura en Sigiriya - Reisverslag uit Sigiriya, Sri Lanka van Ton en Corrie Beek - WaarBenJij.nu Van Negombo naar Anuradhapura en Sigiriya - Reisverslag uit Sigiriya, Sri Lanka van Ton en Corrie Beek - WaarBenJij.nu

Van Negombo naar Anuradhapura en Sigiriya

Door: Ton

Blijf op de hoogte en volg Ton en Corrie

07 December 2015 | Sri Lanka, Sigiriya

Donderdag 3 december
Die donderdag dus om 04.30 uur aan het ontbijt en om 05.00 uur met de tuk tuk naar de “grote “ vismarkt. Ook een hele beleving op zich. Er ligt daar van alles, tonijnen, echt grote garnalen, inktvissen, kleine manta’s , hamerhaaien enz enz. En uiteraard een zooi vissen die voor ons onbekend zijn.
Om 8 uur even bij de grootste kerk van Negombo gestopt. Er was een mis aan de gang en dus waren we voor die zondag daar ook weer klaar mee.
We hebben ook nog een openlucht-mis gezien, gewoon buiten op het kerkplein. Negombo wordt ook wel “little Rome “ genoemd. 90% hier is katholiek, vandaar.
Voor onze vakantie gsm een toeristen-simkaart gekocht. Nu kunnen we waarschijnlijk voor Euro 4,-- hier alle hotels bellen die we nodig hebben.
Om 12 uur werden we opgehaald voor de rit naar Anuradhapura, Ik breek m’n tong over dit soort namen. Het is 210 km voor Lkr. 12000,-- In een privé taxi.
Vrijdag zijn op (te kleine) fietsen naar de oude stad geweest. Tis wel ff wennen hoor, dat links rijden.
Daar een tempel en een stupa bekeken. Je moet daar je schoenen uit doen en je loopt dan over al die ongelijke stenen/steentjes op je blote voeten. Nou daar kunnen mijn arme voetjes echt niet tegen. Dus heb nu zere voeten. En ik ga de rest op sokken doen, dat mag ook.
Als ooit iemand van jullie naar die tempel gaat en de beroemde “Sri Maha Bodi” wil zien.(google maar) Zonde van je tijd. Die mag dan wel ca 2000 jaar oud zijn maar ik heb veel imposantere bommen gezien. Ik vind dat als de stam zeker een doorsnee heeft van zo’n 2,5 meter, dan praat je over een echte boom. Toch?
Zo tegen 13 – 14 uur begon het te regenen. ( we hebben trouwens tot nu toe alle dagen regen gehad). Eerst een tijdje geschuild bij beveiligers in hun hok, maar het bleef regenen en dus maar fietsen naar het hotel. We waren tot onze onderbroek nat. En vanwege die hoge luchtvochtigheid droogt het ook bijna niet.
Zaterdag 5 dec.
We zijn naar de nieuwe stad gewandeld, geld gepind, 2 nieuwe kammen voor mij gekocht voor totaal euro 0,20. Hier kan men nog eens gaan shoppen!!. En s’middags een nieuwe slaapplaats gezocht. ’s Avond pizza gegeten bij de pizzahut, effe iets anders …….
Zondag 6 dec.
Vanmorgen heeft de eigenaar van Liyana (guesthouse) ons weggebracht. We hebben iets gevonden in Sigiriya. Sigiri Holiday Home
Een hartstikke leuk huisje hebben we nu.
Maar we zijn via Aukana gereden. Daar is een tempel met een Budha beeld van 18 mtr hoog uit een rots gehouwen. En dan te bedenken dat er toen in die tijd geen lucht- of electrische hamers waren. Knap werk hoor.
Daarna door naar Dambulla en daar de grottempels bekeken, 310 treden omhoog.
Na dat geweldige bouwwerk zijn we bij ons nieuwe guesthouse afgezet. We hebben momenteel voor 3 nachten geboekt. Morgen gaan we naar de Sigiriya rots, daarboven heeft ooit een koning gewoond, die zijn vader vermoordde om zelf koning te worden en niet meer van de rotst af durfde omdat hij bang was dat zijn broer HEM dan zou vermoorden. Hij had wel de beschikkink over 500 vrouwen, wat een leven…….. Tis maar 1200 treden hoog. Kost je een dik uur. Daarna laten we ons een uur lang masseren. Overmorgen is er een jeep safari gepland in Minneriya National Park.
Volgens mij ben ik er nu ook achter hoe de verkeers regels hier zijn.
Je rijdt dus links, is wel heel erg wennen. En dan wie er het eerste is of wie het grootste is, die heeft voorrang.
En ze rijden hier op de mm nauwkeurig want je ziet helemaal geen schade aan auto’s. Dat viel ons direkt al op.
Maandag 7 dec.
Tis nu 19.30 uur en ik heb me net met Deet ingespoten tegen de muggen. Tis geen malaria gebied volgens onze ggd in Nijmegen.
Vanmorgen om 7.30 uur ontbijt en daarna met de tuk tuk naar de Sigiriya Lion Rock. Toen we aan de beklimming begonnen was het droog. Na een half uurtje begon het uiteraard weer te regenen. Van alle kanten werden paraplu’s aangeboden. En bij een beetje steile trap werd je ineens bij je arm genomen en naar boven geholpen. En als je dat toelaat heb je gelijk een gids aan je kont hangen. Dus wij dankten ze hartelijk en zeiden dat we het zelf best konden. Want die lui weten natuurlijk wel veel maar je moet precies volgens hun paadje lopen. En daarvan afwijken kan maar moeilijk. We hebben gezien dat zo’n vent dan staat te zwaaien dat je moet komen om verder te gaan. Ze willen weer snel naar beneden om dat spel nog een keer te doen.
Enfin met regelmatig rusten ging het prima. En boven was het droog met een geweldig uitzicht. Echt heel mooi. Vroeger heeft daar een paleis gestaan, je ziet nu alleen de funderingen nog. Wie er meer over wil weten kan dat bij ons in de Lonely Planet lezen of ff Googelen. Gelukkig was de terugweg langs andere trappen, want soms waren ze wel erg smal. Halverwege was een redelijk plein en op de terugweg naar beneden zat daar een groep monniken te bidden/zingen. En wat denk je een deel doet dat vanaf een tablet of een smartphone. Ik wist niet wat ik zag. Het gros had een boek of kende het uit het hoofd. Er zat daar ook een monnik in een rolstoel???
Beneden aangekomen een rondje door het museum en toen de tuk tuk gebeld. Tenslotte hebben we die vakantietelefoon niet voor nx. Toch?
Zo rond 15 uur zijn we naar de massage gebracht. Heerlijk Marie. Zeker na zo’n klim. Een full body massage met een stoombad. Dat stoombad was heel apart. Een soort van kleine 2 persoons sauna ca. 1 vierkante meter met een rooster in de vloer met daarop allerlei gezonde bladeren en daar kwam de hete stoom doorheen, heerlijk! Echt een klein anderhalf uur ontspannen. De toeristendingen zijn wel hartstikke duur, De rots beklimmen bv
Lkr 8000,-- samen. Die massage Lkr 12000,-- voor 1 uur en 20 min. Maar het eten vanavond dan Lkr 1410,-- met z’n 2en. Het leven op zich is hier hartstikke goedkoop. En we hebben al een paar Hollanders ontmoet die hier de winter maanden doorbrengen. Hetzelfde gebeurt ook op Bali. Zo kan je zelfs geld sparen.

• 07 December 2015 - 17:57

Helma:

Wat een avonturen alweer, heerlijk hoor, en leuk om te lezen!

• 07 December 2015 - 20:18

Geert:

Ik ben alweer benieuwd naar de volgende avonturen van Ton en Corrie op safari.

• 08 December 2015 - 06:36

Marijn:

Wauw! Klinkt weer enorm goed dit! Ben jaloers! Gaan jullie een lekker biertje drinken op mij?

• 10 December 2015 - 13:52

Joop:

Het is wel lastig hoor, hier kan ik niet sparen om daar te komen, maar daar zou ik wel kunnen sparen om daar te komen, maar ik ben er niet.

In ieder geval veel plezier, maar dat lijkt goed te lukken als ik het zo lees.

• 14 December 2015 - 08:43

Marjolein:

Prachtig ,als of ik er zelf geweest ben!!!
    Geniet ze lekker!!