Ja, we zijn er!!! - Reisverslag uit Negombo, Sri Lanka van Ton en Corrie Beek - WaarBenJij.nu Ja, we zijn er!!! - Reisverslag uit Negombo, Sri Lanka van Ton en Corrie Beek - WaarBenJij.nu

Ja, we zijn er!!!

Door: Ton

Blijf op de hoogte en volg Ton en Corrie

03 December 2015 | Sri Lanka, Negombo

Zondag 29 november 2015.
Vanmorgen om 10 uur vertrokken. Randa en Geert hebben ons naar Dusseldorf gebracht. ( Is veel goedkoper vliegen dan vanaf Schiphol)
Zij zijn alweer onderweg terug naar huis en wij zitten momenteel in een wachtkamer. Gelukkig gaat het alweer veel beter met de knie van Corrie. Om 14.40 uur vertrekken we met een Airbus 380 voor een ca 6,5 uur durende vlucht naar Dubai. Zo’n 380 is er èèn met 2 verdiepingen. Gaan heeeel veeeel mensen in. Tis echt een heel groot vliegtuig, we hebben al heel wat van die dingen van binnen gezien, maar dit slaat alles.
Omdat we mooi vroeg waren hebben we exit plaatsen kunnen regelen. Is wel lekker hoor een beetje extra been ruimte. We zitten redelijk achteraan.

De vlucht naar Dubai ging prima, zelfs nog wat tijd in gelopen. Heerlijk gegeten onderweg met verschillende drankjes, Biertje, Tia Maria bij de koffie, wijntje, Bailys(??) Rum cola. Ja we hadden tijd zat en hoefden niet te rijen. Toch?
Het vliegveld van Dubai blijft imponerend. Heel veel glas en alles is van RVS en heel ruim opgezet. Zo rond 01.30 uur zijn we met een kleinere Boeing ( 777-300) naar Colombo gevlogen. Niet zo’n mooie plaats. Midden in een rij van 4 plaatsen. Maar de beenruimte is bij Emirates is zowiezo perfect. Minimaal 83 cm.
In Colombo liepen we ongeveer 8.30 uur plaatselijke tijd, naar buiten en toen was het daar al 24 gr. En heel erg vochtig. Een taxi gezocht en die bracht ons voor LKR (is Sri Lankaanse Roepi) Lkr 1500,-- naar ons hotel. Links rijden is ook weer ff wennen. Maar verder lijkt het net op India. (Oh Lkr 1000,-- is Euro 6,25)
De rest van de dag aan het zwembad in de tuin gezeten. Uit de tuin stappen we zo op het strand. Das dus hartstikke lekker. Vandaag verder nx gedaan. Eerst ff bijkomen. Tis hier nu 17.55 uur en bij jullie 13.25 uur.
Corrie is al onderzijl. En ik denk dat het bij mij ook niet lang zal duren.
Kheb m’n eerste cocosnoot drankje al op. Ik vind deze niet zo lekker, tis dus ook gelijk de laatste. We zijn nu al wel aardig bijgekleurd, dat gaat wel snel.
1 dec. 2015-12-01

Na een nacht van ca, ( voor mij) 14 uur maffen) heerlijk uitgerust opgestaan. Ik voelde me vanmorgen een stuk beter dan gisteravond.
Vanmorgen een echt Sri Lanka ontbijt geprobeerd, maar dat is toch wel ff te heftig hoor, al die curries op de vroege morgen. Misschien later in de tijd.
Eerst vanmorgen een stuk langs het strand gewandeld en tijdens ons verpozen in de tuin een afspraak gemaakt om morgen de beroemde lagoon/kanaal tour te maken, zo rond 10 uur. Het schijnt dat we daar dan o.a. heel veel verschillende vogels gaan zien. Ben benieuwd.
Zo rond 15 uur zijn we het dorp gaan verkennen. Er stond een fris windje wat het lopen wel prettiger maakt. Niet zo klam als gisteren. Wel was het vandaag ca 30 gr. Best wel lekker hoor.
Een paar grote kerken gezien en ook 2 tempels. Even over een (zanderig) kerkhof gelopen. De meeste liggen hier onder een zand heuveltje. Een enkel groter bouwwerk. Onderweg 2x getuige geweest van een ongeluk. Een klein jochie stak ineens over toen er een scooter aankwam, hij raakte hem net niet, maar dat jochie brulde als een mager varken en wat later een jong op een bromfiets die tegen een schuurtje aan knalde. Maar hij liep wel zelf weg, ik denk met hoofdpijn, waarschijnlijk werd iedereen door ons afgeleid.
Zo rond 5 uur probeerden we ergens een biertje te scoren. Nou vergeet het maar. Nergens een kroeg te vinden. Na wat zoeken was er een man die het wel wist en ons voor liep. Na 2 gesloten eindelijk 1 gevonden die open was. Hij mee een biertje drinken, maar in die kroeg was een vent die tegen onze “vriend”te keer ging omdat hij ons hielp. Die vent had wel een hele fles Arak op en werd door de kroegbaas de deur uitgewerkt. Maar toen er direkt daarna wat ander volk binnenkwam zei onze begeleider dat we beter konden gaan, want het was niet meer goed hier. Dus wij weg, afscheid genomen en met een tuk tuk naar ons hotel. Waar ik nu buiten om 17.45 uur in de tuin dit berichtje schrijf en ik van Corrie hoor dat ze 2 st. witte Sri Lanka rum met cola heeft besteld. Wat een uitermate goed idee was.

2 december 2015.

In 1996 heeft Herman Steur het dorp “Welcome Village “ opgezet. En dit is een dorp, met de bouwstijlen van b.v.Volendam en Monikkendam. Hartstikke leuk.
Dit dorp is toen opgezet voor oudere dakloze mensen. Er wonen nu ongeveer 200 mensen en ze gaan proberen om de accommodatie te vergroten tot 400.
Dus wij vanmorgen met de tuk tuk daar naar toe. Is ca 25 km en dat is meer dan genoeg in zo’n vehikel. Maar de rit was best mooi, veel bos maar ook bv rijstvelden. En langs “steenfabrieken” Die zie je regelmatig, een rij stenen die in de zon staan te drogen/bakken. Na een klein uurtje daar aangekomen. Tijdens een kopje koffie kregen we een info film te zien. De hr.Herman Steur is 3 jaar geleden overleden. Maar een andere Hollander heeft het stuur overgenomen. Een rondleiding door het dorp gekregen en een bezoek aan het verzorgings tehuis, waar hoofdzakelijk dementerende mensen waren. En dan merk je al snel, of je in Bornholm in Hoofddorp of in st. Elisabeth in Leeuwen of in Welcom Vilage op Sri Lanka bent, de dementerende mensen zijn overal gelijk. En als het goeie laaitje open is dan zijn ze ook hier hartstikke lief en blij.
Toen we zo rond 12.30 uur weer terug in Negombo waren zijn we gelijk door getukt naar een rondvaart start. Een ca 2 uur durende rondvaart door de kanalen ( door Nederlanders aangelegd) en lagoons . Waar volgens Loneley Planet heel veel vogels, varanen, krokodillen enz enz te zien zijn. Wel, wij zagen ijsvogels/kingfishers en een paar varaantjes. De grootste was toch wel een meter. Het viel dus aardig tegen. Het schijnt dat er tegen de avond meer te zien is, dus waren we misschien te vroeg.
De tuk tuk die al die tijd op ons gewacht heeft, bracht ons naar het hotel. Waar we nu aan een biertje zitten terwijl ik dit schrijf.
Morgenochtend om 05.30 uur worden we opgepikt, de zelfde tuk tuk, om naar de grote visafslag te gaan. Waar de echte vissen aan land worden gebracht.
En Corrie is momenteel op haar I pad aan het zoeken naar slaapplaats in Anuradhapura. Dat is ca 200 km van hier richt NNO. We hebben nu iemand gevonden die ons er voor Lkr 12.000,-- heen wil brengen. Ik verwacht dat die rit ca 4 a 5 uur zal duren.
Wat ons ook opvalt, eigenlijk al bijna niet meer, op het strand wordt heel veel volleybal gespeeld. En er wordt ook heel intensief getraind. En niet een halfuurtje , maar uren achtereen. En dat doen ze op verschillende plaatsen. Soms alleen mannen of alleen meiden maar ook de mix.
Effe tussendoor, in de bouw worden hier in plaats van ijzeren stempels, bamboe stempels gebruikt, zie foto's

Corrie heeft geboekt. 3 nachten voor Dollar 69,75 incl. ontbijt. In Lyana Holyday Resort. Niet slecht denk ik. We gaan het morgen meemaken. Toch?
Vanmorgen (donderdag) zaten wij dus al om 5 uur aan het ontbijt, want om half zes kwam onze tuktuk om ons naar de grote vismarkt te brengen. We zagen tonijn, hamerhaai, gewone haai, manta in diverse maten en heel veel kleine vissen, inktvissen en ook heeele grote garnalen.
Ook veel onbekende vissen.
Om 12 uur komt onze taxi en gaan we naar Anuradnapura.

• 03 December 2015 - 07:04

Marjolein:

Hoi!!,zo al weer veel meegemaakt!Weer een gebouw gevonden met de naam Hoogeveen.
    SVP!!!! niet meer naar duistere kroegen in het binnenland!
    Heel veel plezier en tuk tuk ze! xxx

• 03 December 2015 - 09:13

Tineke:

Fijn dat alles goed gaat. Heel veel plezier!

• 03 December 2015 - 09:24

Rita:

Leuk hoor, jullie hebben in een paar dagen al een hoop gedaan, heerlijk geniet ervan.

• 03 December 2015 - 10:15

Ineke:

Lieve vrienden, wat leuk om jullie weer te volgen en om thuis mee te kunnen genieten.
    Heel veel plezier en geniet ervan!

• 03 December 2015 - 10:33

Dini:

Wat een leuke en goede start! Geniet van de komende dagen/weken.

• 03 December 2015 - 11:15

Jannie :

Zo vakantiegangers ,wat hebben jullie in korte tijd al veel gedaan zou er bijna moe van worden .Heel veel plezier en lekker genieten .

• 03 December 2015 - 16:38

Harry En Ineke:

Leuk om te lezen wat jullie in die korte tijd al hebben gedaan.
    Veel plezier saam

• 03 December 2015 - 23:10

Sjaak:

Hoi Corry en Ton,
    Leuk om te horen dat de vlucht en reis goed zijn gegaan. Ook wat je in deze paar dagen al hebben gedaan. Ben benieuwd wat er allemaal nog komt. Veel plezier . Groetjes

• 04 December 2015 - 01:21

Lyanne:

Hoi reizigers,
    Heel leuk om jullie verslag te lezen en wat hebben jullie in korte tijd al veel ondernomen en gezien! Mooie foto's. Nog veel plezier en ook lekker uitrusten op z'n tijd! Groetjes!

• 04 December 2015 - 06:47

Marijn:

Lieverds! Klinkt goed tot nu toe! Blijf genieten!