Udawalawa en Negombo - Reisverslag uit Negombo, Sri Lanka van Ton en Corrie Beek - WaarBenJij.nu Udawalawa en Negombo - Reisverslag uit Negombo, Sri Lanka van Ton en Corrie Beek - WaarBenJij.nu

Udawalawa en Negombo

Door: Ton

Blijf op de hoogte en volg Ton en Corrie

07 Januari 2016 | Sri Lanka, Negombo

Dinsdag 29 dec. De busrit Ella – Udawalawa overleefd. Van Ella naar Wellawaya hadden we zitplaatsen maar na het overstappen op de Colombo bus was het de hele rit staan geblazen. Wel jammer hoor want je ziet ook niet veel. Wel hadden we het gevoel dat hij tijd moest inhalen en dat hij ook vaak en lang aan de verkeerde kant van de weg reed. Z’n remmen werkte heel erg goed. En dan is het een voordeel als de bus goed vol is en je in het midden staat, je schuift niet zo erg ver naar voren. Veel bus chauffeurs zijn ook eigenaar, (+conducteur) de bus staat dan thuis op het grasveld geparkeerd. “Het verkeer” maakt gerust van een 4 baans weg een 2 baans. Hebben ze totaal geen moeite mee. Is ook wel weer ff wennen hoor.
Zoals ons verteld was, bij het politie bureau uitgestapt, ff gebeld en we werden opgehaald.
En hier slapen we voor Euro 11,-- per nacht en ontbijt USD 2,-- pp. Is toch te doen? Je hebt dan geen warm water. Heel aardige mensen, op een moment zou ik ff met de tuk tuk naar het dorp een boodschap doen en ze zegt tegen me, pak de auto maar even. Is wel zo snel. En na 5 weken voor in de bus altijd links te hebben gereden ging het hartstikke goed. Net of ik nooit anders gereden had.
We zouden s’ middags en de volgende dag s’morgens een safari tocht doen, maaaaar………het regende weer een keer. En dus hebben we woensdag een dag safari gedaan. Om 05.30 uur vertrokken en om ca 06.00 uur is het licht. Wat we zagen? Wel het begon met pauwen, hoog in de boom. De mannetjes en vrouwtjes, Ik wist dat ze konden vliegen maar heb het nu voor het eerst gezien. Heel veel andere vogels, ijsvogeltjes (king fisher) allerlei soorten bijen eters, een paar verschillede arenden, kaketoes, groene papagaaien, verder vogels die ik nog nooit gezien heb, maar we hebben foto’s uit het boek gemaakt. En verschillende leguanen/tjes, varanen, soort ooievaar, krokodil, aalscholvers, pelikanen, zwembuffels, schildpadden enz. enz. We hebben slangen huizen gezien. Ik dacht dat het termieten heuvels waren, klopt ook, maar als de termieten er uit zijn worden het slangen huizen. Er kunnen goed 20 verschillende slangen/tjes op Sri Lanka zijn.
En natuurlijk olifanten, in verschillende maten. Ook hele kleintjes. Maar het aantal viel ons erg tegen. Het grootste koppel was 5. Toen we bij de ingang aankwamen dachten we; daar gaan we weer. Ik denk dat er wel 30 jeeps stonden toen wij aankwamen. En er waren er al binnen en na ons kwamen er natuurlijk meer. Maar tot onze verbazing zagen we af en toe een jeep. Het was geen whalewatching. Gelukkig.
Olifanten zijn wel echte bomenslopers. We stonden er naar te kijken toen er één een boom omtrok, er wat bladeren van afsnoepte en naar de volgende boom ging. Niet eerst alles opmaken hoor, tuurlijk niet.
Zo rond 09.00 uur gingen we ontbijten. Met ananas, banaantjes, sandwiches en thee. Heerlijk in de schaduw aan een rivier. Nx mis mee.
Onze chauffeur was geweldig, de kleinste leguaan zag hij. Hij wist natuurlijk waar hij naar zocht, maar toch, hij heeft verrekt goeie ogen. Alleen z’n Engels is belabberd slecht.
Omstreeks 15 uur waren we terug op honk. Toen we in het park reden zagen we op een gegeven moment de watervallen van Ella. Ca 3 uur rijden met de bus en toch zo dichtbij.
Weetjes; De helft van de mensen hier loopt altijd op blote voeten. Ook over gravel wegen.
Ik heb hier voor het eerst rooie banaantjes gegeten, maar geef mij de geeltjes maar.
Langs alle wegen staan altijd kleine stalletjes met allerlei eten en/of groenten. Je ziet hier weinig of geen katten. De regering was begonnen met het afschieten van honden, het is echt een plaag. Maar daar waren de monniken op tegen, die hebben toch wel het e.e.a. in te brengen. Dus nu worden ze onvruchtbaar gespoten. Maar zo kan het nog wel even duren. voordat dat verminderd .We hebben 1 bus gezien die werd afgesleept met de chauffeurs kant goed in elkaar. Op lange busritten wordt er vaak na een 2,5 uur ergens gestopt. Toilet stop, 10 minuten en wie niet in de bus zit na 10 minuten heeft pech. Als een bus op een busstation stopt stroomt die gelijk vol met verkopers van; pindas, kokos, kranten, lootjes, Engelse les,gehandicapten die bedelen, religie verkondigers enz.
Dat de 5 dagen DEO ook perfect is in de tropen. Nooit meer natte oksels.
Je hebt mooie stenen huizen met dakpannen en daarnaast staat een “huis “ van zinken golfplaten muren en een palmbladeren dak. Wel hebben ze allemaal standaard een Papaya- en King kokosnoten boom in de tuin staan. King kokosnoten ( geel) zijn DE dorstlessers hier. Kapje er af, rietje er in en drinken maar.
Alle erven worden ALLE dagen aangeveegd, maar Corrie zag nooit iemand met een emmer sop. Wel hebben veel huizen hun eigen vuilverbranding. Dat dan weer wel.
Sri Lanka heeft echt een heel mooie natuur, veel mooie bloemen, hele mooie grote bomen , mooi berglandschap en mooie watervallen. En dan b.v. bij Mirissa een geweldig strand.
Alle elektriciteits- en telefoonkabels lopen ook hier boven gronds. En een buitenlicht doe je buiten aan of uit, niet van binnen uit.
En we hebben deze reis wel heel veel gemak gehad van m’n 4 blok stekkerdoos met 1,5 mtr. snoer. Met al die op te laden electronica. Wel heb ik hier voor Sri Lanka er nog de Engelse 3 pens adapter bij moeten kopen. Die is soms ook nodig. Zo’n rechthoekige.
Er zijn hier benzine pompen die vertellen hoeveel je betalen moet! Heel apart.
En wat zal volgende week bruin brood met (echte) kaas weer lekker zijn na 6 weken geroosterd wit brood. Van dat casino brood, ken je dat?
31 dec Zo rond 12.30 uur in de rechtstreekse bus ( wil alleen zeggen dat je niet hoeft over te stappen) Udawalawa – Colombo. En we hadden mooi zitplaatsen, voorin, tot Hikkaduwa. Al met al duurde het 5 uur. We moesten naar Hikkaduwa voor onze 2e koffer die we hier gedropt hadden.
De volgende dag ( 1 jan.) met een taxi naar Negombo. LKR 10.000.—is ongeveer Euro 65.—Want om nog weer eens 3 a 4 uur in een bus te zitten werd wel erg gortig.
Het leuke was dat we de chauffeur in Negombo zelf de weg konden wijzen naar “Marine Tourist Guesthouse “. We zitten 4 hoog, grote kamer met balkon uitzicht op zee. 200 mtr van het strand. Prima.
En we hebben een deal met Hotel J, waar we 5 weken geleden gestart zijn, dat we hun tuin en ligbedden mogen gebruiken als we hier verteren en de lunch gebruiken. Heerlijke ligbedden aan het strand. We gaan een week vakantie houden. Nx moet meer.
En we hebben het hier uitstekend naar onze zin.
De vissersboten die hier op het strand liggen, sommige voor de toeristen, zijn lange smalle bootjes 40 cm breed met een zijdrijver zo”n 3 mtr van de boot. Dat heet dan een catamaran. Alles is met touwen aan elkaar gebonden, zit wel veel beweging in. Is ook wel goed natuurlijk in die grote golven. De boot heeft één groot vierkant zeil van zo 5 x 5 mtr. ik vind het knap dat ze er mee kunnen zeilen.
Er zijn hier ook prachtige rijstvelden. Waar we net als op de theevelden, eigenlijk weinig mensen zien werken. Niet eerlijk, we waren rond Kerst bij de theevelden.
Vanavond, 5 jan. ga ik m’n tijgergarnalen proberen. Ik heb ze al besteld. Dan heb ik een serie vis , alle garnalen en voor de 1e keer krab gegeten. Alles in 1 woord, GEWELDIG!! donderdag kreeft. Heerlijk Marie.
Vanmorgen met de tuktuk naar een echte super markt voor de curries, thee, palm treacle, een soort honing??? Die bestaat echt hoor en niet te onderscheiden van bijenhoning. Nu weet ik ook waarom er, b.v. bij de Aldi, perse bijenhoning op de potjes staat. Vond ik altijd maar vreemd.
Onze taxi voor het vliegveld al geregeld. En morgen gaan we of een scooter of een motor huren. Net waar Corrie het lekkerste bij achterop zit. Het is een fiets geworden! Daarbij kwamen we op een visdroogstrandje.
Alle Kerststallen zijn nu bijna weer van de straat. De stoepen stonden er vol mee. Negombo wordt ook wel klein Rome of klein Italië genoemd. 90 % is katholiek, of had ik dat al verteld?
Tot zover onze verhalen, nog 1 dag en dan mogen we het vliegtuig in. Geniet nog even mee!
Corrie en Ton

• 07 Januari 2016 - 20:03

Jannie Munsterman:

Wat een prachtige foto's ,en een goede vlucht terug .

• 08 Januari 2016 - 10:42

Helma:

Wat een heerlijk verhaal weer! Geniet van jullie laatste dag en een hele goede terugreis lieve groet uit Leusden